Rozwój nowego produktu
Rozwój nowego produktu obejmuje działalność zmierzającą do Fazy odpowiedniego ukształtowania struktury właściwości produktu, rozwoju co umożliwia skierowanie go na rynek. Działalność tę można podzielić na fazy7:
– poszukiwania i gromadzenia idei produktu
– wstępnej selekcji idei produktu
– analizy ekonomicznej idei produktu
– technicznego rozwoju produktu
– testowania i wprowadzania produktu na rynek.
Rozwój nowego produktu rozpoczyna się od fazy poszukiwania i gromadzenia idei tego produktu, a więc właściwości, które mają być w produkcie wyrażone, aby mógł on zaspokajać istniejące lub wywoływać nowe potrzeby konsumentów. Założenia takiego postępowania mogą być oparte na poszukiwaniu idei w kręgu zbieżnym z istniejącym programem działalności przedsiębiorstwa lub niezależnym od tego programu.
Idee nowego produktu mogą być poszukiwane zarówno w przedsiębiorstwie, jak również poza przedsiębiorstwem. W przedsiębiorstwie produkcyjnym mogą one pochodzić od konstruktorów i technologów, pracowników obsługujących proces wytwarzania, specjalistów w zakresie zaopatrzenia i zbytu produktów itp.
Idee nowego produktu poszukiwane poza przedsiębiorstwem produkcyjnym mogą pochodzić od konsumentów, pracowników handlu, doradców, dostawców materiałów i surowców, agencji usługowych (np. reklamowych) itp.
Jeżeli wiodącym podmiotem kształtowania struktury marketingu nie jest przedsiębiorstwo produkcyjne, lecz przedsiębiorstwo handlowe, to głównie (ale nie wyłącznie) to przedsiębiorstwo powinno poszukiwać i gromadzić idee nowego produktu.